Sanal Mağaza Açmanın Avantajları Ve Dezavantajları Nelerdir?

Sanal dünyadaki ticari işlemlerin sayısı ve oranı giderek artıyor. Kullanıcıların internet satıcılarına olan güveninin artması ve gerçek mağazalara oranla indirimlerin daha çok olması sanal mağaza faaliyetlerini canlandırıyor. Özellikle küçük şehirlerde bulunması zor ürünlerin, kısa sürelerde temin edilebilmesi E-ticareti ön plana çıkarıyor. Satıcılar ise sanal mağaza açmanın avantajları ve dezavantajları nelerdir şeklinde araştırma yaparak karara varıyorlar.

İnternet ortamından yapılan satışların firmaların karlılık oranını arttırması ve çoğu maliyet düşürmesi sanal mağazacılığı özendiriyor. Mevcut dükkanlarındaki faaliyete devam eden firmalar, E-Ticaret sitesi açarak ekstra müşteriler edinmeye uğraşıyor. Sanal ticarete henüz ısınamayan firmalar ise kararsız tavırlarını sürdürüyor. Sanal mağaza açmanın avantajları ve dezavantajlarıarasında sıkışan firmalar her gün geriye düşüyor.

Sanal Mağaza Açmak Neden Avantajlıdır?

Sanal mağaza açmak yönünde karar alan firmaları bekleyen zorluklar vardır. Ancak E-ticaretin avantajlarına yoğunlaşmak ve daha fazla emek vermek, bu zorlukların aşılmasını sağlayacaktır.

Firmaların klasik ticaretle kıyaslandığında sanal mağaza açarak elde ettiği avantajlar şöyledir:

  • Maliyetlerin Düşük Olması: Sanal mağaza açmanın maliyeti normal mağazalara göre daha düşüktür. Kira ve dekorasyon masrafı yoktur. Sadece yazılım giderleri çıkacaktır ki bu giderler, klasik mağaza giderleri ile kıyaslanamayacak derecede azdır.
  • Sınırsız Satış İmkanı: Sanal mağaza da tatil günleri de dahil olmak üzere 24 saat satış yapabilmektedir. Normal dükkanların açılış ve kapanış saatleri bulunmaktadır. Gece yarısı dahi sanal mağazalar satış yapmaktadır. Hatta yapılan araştırmalar, bazı ürünlerin gündüz saatleri dışında daha çok satıldığını göstermiştir.
  • Kısa Sürede Ürüne Ulaşma: E-Ticaret sitelerinde ürün alma süreci oldukça kısadır. Sepete ekleme ve ödeme işlemleri ile işlem tamamlanmaktadır. Dükkana gitmek için üşenen müşterilerin büyük çoğunluğu ihtiyaçlarını, kapıda kargo seçeneğini kullanarak internetten almaktadır. Bu durum sanal mağaza açmanın avantajları arasında ilk sıralarda gelmektedir.
  • Alan Sıkıntısı Yok: Normal dükkanlarda yer sıkıntısı bulunur. Dükkanın bir kısmı depoya, bir kısmı da ödeme bölümüne ayrılır. Bu nedene her ürünün dükkana koyulması mümkün değildir. Koyulan ürünlerin adet sayısı da kısıtlıdır. Ancak sanal mağaza açmak için alana ihtiyaç yoktur. Alan problemi olmadığından aynı anda binlerce ürün satışa sunulabilir.
  • Kıyaslama İmkanı: Sanal mağazada müşterilere kıyaslama imkanı sunulur. Müşteri beğendiği bir ürünü yine onlarca ürün ile hızlıca kıyaslayabilir ve karara varabilir. Mağazacılıkta müşterileri kıyaslama yapamadıklarında ürünü almaktan vazgeçebilirler.
  • Dükkan Giderlerinin Olmaması: Dükkan kirası, dükkan vergileri, işçi masrafları, elektrik ve aydınlatma ücretleri gibi birçok gider, minimum seviyeye düşer. Bu durum ürünün fiyatlarına da yansır ve daha düşük fiyatlarla daha fazla kar elde edilebilir. Ayrıca, ürün fiyatları düşünce müşteri sayısında gözle görülür bir artış sağlanır. Böylece sanal mağaza açmanın avantajları arasında müşterilerin en çok belirttiği durumlar arasında yerini almaktadır.
  • Geniş Kitleye Ulaşım Sağlayabilmek: Sabit bir mağaza ne kadar iyi iş yaparsa yapsın hitap ettiği kitle sayısı bellidir. Şehrinin insanına hitap eden bu mağazaların üst limitleri çoğunlukla sınırlıdır. Ancak sanal mağaza tüm ülkedeki müşterilere yöneliktir ve sınırları zorlayan bir yapısı bulunur.

Sanal Mağaza Açmak Neden Dezavantajlıdır?

Sanal mağaza açmak çoğu işletmecinin hayalini kurduğu bir durumdur. Özellikle E-Ticaret alanında başarıyı yakalamış firmaların hikayeleri, heyecan uyandırır. Hemen sanal mağaza açmanın avantajları ve dezavantajları nelerdir diye sorgulayan firmalar artılara yoğunlaşırlar. Ancak, sanıldığı kadar kolay olmayan sanal mağazacılık faaliyetleri esnasında bazı dezavantajlar görülür ve bunlar şöyle sıralanabilir:

  • Klasik mağazacılıkta, satış görevlisi müşteri ile iletişime geçerek ürünü tanıtma ve pazarlama imkanına sahiptir. İkna kabiliyeti yüksek olanlar bu yeteneğini iyi kullanırlar. Ancak sanal mağazada, metinler üzerinden ürünü tanıtmak zorunda kalınmaktadır.
  • Müşteriler için ürünü alma sürecinde dokunmak, incelemek ve denemek gibi kriterler önemlidir. Sanal mağazada bulunan bir ürünü yeterince inceleyemeyen müşterilerin ikna olması zordur. Sanal mağaza kurmak bu açıdan olumsuzdur. Müşteriler, kalite ve görüntü noktasında kararsız kaldıklarında ürünü almaktan vazgeçmektedirler.
  • Kargo sürelerinin caydırıcı özelliği bulunmaktadır. Müşteri, sabır edemeyeceği sürede ulaşacağını düşündüğü ürünü almayacaktır. “Aynı gün kargoda” ibareli ürünlerin daha çok tercih edilmesi bu durumu desteklemektedir. Günümüzde kargo firmaların gelişmişliği ile bu dezavantaj biraz aşılmıştır. Sanal mağaza kurmak ve yönetmek; yeni nesil kargo faaliyetleri ile daha kolaydır.
  • Müşterileriler aldıkları bir ürünü beğenmediklerinde ya da farklı sebeplerle iade etmek istediklerinde sanal mağazada rahat olabilmektedir. Klasik mağazalarda, özellikle düşük fiyatlı ürünlerde, iade için çekinen müşteriler sanal mağazada hiç düşünmeden iade hakkını kullanabilmektedir. Sanal mağaza açmanın dezavantajları arasında birçok müşteri tarafından en önemlisi olarak gösterilmektedir.
  • Son yıllarda E-Ticaret firmalarında kullanılan kredi kartlarında güvenlik problemlerinin çıkması, bazı müşterileri internetten alışveriş yapmaya uzaklaştırmıştır. 3D yöntemi ile bir nebze güven tazelense de hala internet alışverişinden çekinenlerin sayısı oldukça fazladır. Sanal mağaza kurmak isteyenlere online ödeme sistemleri birçok güvenlik hizmeti vermektedir.

Yorum Yazın

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Yorumunuzu yazarken HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz. Örnek: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>