Ürün Fiyatlandırması Nasıl Yapılır?

İş dünyasında başarılı olmayı başaran girişimler incelendiği zaman birçoğunun başarılı olma sebeplerinden biri doğru ürün fiyatlandırmasıdır.

Uzmanlara göre ürün fiyatlandırması büyüme potansiyeli olan ve satışları yüksek bir şirket haline gelmenizde kilit bir role sahiptir.

Yanlış uygulanmış bir ürün fiyatlandırma politikası ileride sorun yaşamanıza neden olabilir.

İş dünyasında şirketlerin kullandığı birbirinden farklı ürün fiyatlandırma stratejisi bulunmaktadır.

Bu stratejiler arasında belirli bir ürüne veya belli bir iş koluna özel olarak geliştirilmiş ve kesinlikle faydalı olabilecek bir strateji bulunmamaktadır.

Ürün fiyatlandırma aşamasında faaliyet gösteren rakiplerin incelenmesi, hedef kitlenin analizi ve kalite ile fiyat arasındaki dengeyi koruma gibi faktörler dikkate alınmaktadır.

Bu kriterlere göre yapılacak ürün fiyatlandırması satışlarınızı arttırmada yardımcı olacaktır.

Aşağıda sizler için başarılı olmanız için yapılması gerekenler ve fiyatlandırma sırasında nelere dikkat etmeniz gerektiği anlatılmıştır.

Fiyatları ne zaman yükseltmeli veya ne zaman düşürmeli bu tür sorular hakkında ipuçları bulabilirsiniz.

Hedeflerinize ulaşmak için fiyatlandırmanın önemi

 1- Ne Şekilde Para Kazanacağınıza Karar Verin

Her şeyden önce aklınızdan çıkarmamanız gereken ilk şey kesinlikle Para kazanmak. Bir şirket kurulurken her zaman ilk olarak para kazanmak için kurulur.

Para kazanmak, maliyetleri karşılamanın yanı sıra şirketin büyümesi ve kar elde edilmesi için yeteri kadar gelirin sağlanmasıdır.

Birçok şirket tarafından yapılan en büyük yanlışlardan biri satışların sayısını belirleyen en önemli faktörün, ürünlerin satış fiyatı olduğunu düşünmesidir.

Oysa ne kadar satış yaptığınızı belirleyen en önemli şey kabiliyetinizdir. Buda doğru satış tekniği ve başarılı satış uzmanlarıyla mümkündür.

Apple marka telefonlar 10bin TL’den alıcı bulabiliyorken farklı marka telefonların aynı paraya satılamamasının sebebi budur. Bunun en büyük sebebi satış kabiliyetidir.

Ayrıca zayıf fiyatlandırma sonucu sizi bazı riskler beklemektedir. Bu noktada iki tehlikeyle karşı karşıya kalabilirsiniz. Bunlar yüksek fiyatlandırma ve düşük fiyatlandırmadır.

Düşük Fiyatlandırma: Birçok şirket gerileyen ekonomi zamanlarında ürünlerin düşük fiyattan satılmasının iyi bir seçenek olduğunu savunmaktadır.

Ancak ürünleri gereken fiyatın altında satmak geri dönüşü olmayan sonuçlar doğurabilir.

Ürünleri doğru şekilde fiyatlandırmak her zaman üzerinde en çok durulması gereken şeylerden biridir.

Özellikle de gerileme zamanlarında bu sıkça görülmektedir. Şirketler müşterilerini piyasadaki en uygun fiyatlı alternatif olduklarına inandırmaya çalışmaktadır.

Ancak müşteriler bunları basit ucuz ürünler olarak görmektedir.

Şunu unutmayın ki müşteriler satın aldıkları ürünlerin karşılığında verdikleri paraya değecek ürünler olmasını isterler.

Müşterilerin birçoğu piyasada daha az değere sahip olduğunu düşündükleri ürünlerden her zaman uzak durmaktadır.

Ayrıca şirketler ürün fiyatlarını belirlerken fiyatların şirketin tüm maliyetlerini karşılayıp karşılamadığından emin olmalıdır.

Bazı şirketler ürünleri elden çıkarmak istiyormuş gibi davranarak ürün fiyatlandırması yapmaktadır.

Böyle bir uygulama uzun vadede sizi çok daha zararlı çıkaracaktır.

Yüksek Fiyatlandırma: Ürün fiyatlandırması yaparken ürünlerin fiyatlarını olması gerekenin üzerinde tutmakta, düşük fiyatlandırma kadar büyük sorunlara neden olabilmektedir.

Unutmayın ki müşteriler her zaman sizin fiyatlarınızı rakiplerinizin fiyatlarıyla kıyaslayacaktır.

Rakiplerinizin üzerinde fiyatlara ürün satmaya çalışmanız satışları düşürecektir.

Şirketler genellikle ürün fiyatlarının üzerine şirket kirası, ofis giderleri, tüm çalışan giderleri ve ek giderlerin tümünü ürün fiyatlarının üzerine eklenmesi gerektiğini düşünmektedir.

Doğru ürün fiyatlandırması yaparken kendinizi müşterinin yerine koyarak davranmalısınız veya müşterilerinize sürekli kısa sorulardan oluşan anketler yöneterek sizce bu ürün için en uygun fiyat ne olurdu gibi sorular sorarak ürün fiyatlarınızı belirleyebilirsiniz.

2- İş önceliklerinizi belirleyin

İş piyasasına girmek isteme sebepleriniz arasında farklı nedenlerde olabilir. Ürünlerinizi fiyatlandırırken bu beklentilerinizin bir listesini oluşturabilirsiniz.

Örneğin kâr elde ederek ürünün piyasadaki en geniş pazar payına sahip ürün olmasını isteyebilirsiniz. Böyle bir durumda maliyetleri düşürerek bunu başarabilirsiniz.

Eğer piyasada uzun süre yer almak istiyorsanız kalite algısı yaratmaya yönelik çalışmalar yapmanız yararınıza olacaktır.

Gerileme dönemlerinde piyasada tutunabilmek içinde ürünleri sizi zarar sokmayacak şekilde fiyatlandırmayı tercih edebilirsiniz.

Fiyat belirlerken dikkate almanız gereken faktörler

Doğru ürün fiyatlarını belirlerken kullanabileceğiniz birçok yöntem bulunmaktadır.

Ancak başarılı şirketler genellikle bunların biri yerine birkaçının birleşimini kullanmaktadır.

Firmalar fiyatlandırmada en önemli faktörün müşterileri olduğunu bilirler.

Müşterilerinizi çok iyi tanımanız ürünleriniz için doğru fiyatı belirlemenizde size çok yardımcı olacaktır.

1- Müşterilerinizi tanıyın: Pazar araştırması yapmak ve müşterilerinizle iç içe olmak size müşterilerinizi tanımanız konusunda yardımcı olacaktır.

Bu araştırmalar müşterilerinize zaman zaman yönetebileceğiniz küçük sorular şeklinde olabileceği gibi bazı danışmanlık şirketlerinin yaptığı Pazar araştırması çalışmaları da olabilir.

Araştırma şirketleri sizin yerinize müşterilerinizi araştırarak size en uygun potansiyel müşterileri, satın aldıkları ürünleri ve hangi fiyat aralığını tercih ettikleri gibi birçok konuda yardımcı olacaktır.

Bu bilgiler doğrultusunda ürünlerinizi en fazla satabileceğiniz müşteri kitlesini belirleyerek ürün doğru ürün fiyatlandırması yapabilirsiniz.

2- Maliyetleri Takip Edin: Fiyatlanma konusunda dikkate alınacak en önemli husus fiyatların maliyetinizi karşılayacak düzeyde olması gerektiğidir. Ürünlerin kâr yaratıp yaratmadığı ise dikkat edilmesi gereken ikinci konudur.

Bu ürünlerinizin maliyetini çok iyi bilmeniz gerektiği anlamına gelmektedir. Ürünlerinizin fiyatlarını ne kadar arttırmanız gerektiği veya istediğiniz kâr payını elde etmek için satış hacminizi ne kadar arttırmanız gerektiğini bilmeniz gerekmektedir.

3-Gelir Hedeflerinizi Belirleyin: Başarılı ve sürdürülebilir bir iş için ne kadar kâr elde etmek istediğinizle ilgili bir gelir hedefi belirtmelisiniz.

Bu hedefi üretim, satış ve pazarlama gibi maliyetlerinize ekleyerek ürününüz için en uygun satış fiyatını belirleyin.

4- Rekabet Durumunu Anlamaya Çalışın: Alanınızdaki rekabet durumunu takip etmek ve anlamaya çalışmak oldukça önemlidir.

Çünkü rakiplerinizin sizin ürünleri, özelliklerini ve satış fiyatlarınızı analiz ediyor olacaktır. Bunu yapmanız size büyük fayda sağlayacaktır.

Eğer rakiplerinizin sattığı ürünler sizinkilerle aynı nitelikteyse bunların fiyatlarını baz alabilirsiniz.

Ürününüzle birlikte farklı seçenekler sunuyor musunuz veya ürününüz piyasada kalite algısı yaratıyor mu?

Bunları sağladığınız düşünüyorsanız kesinlikle fiyat artışı yapmanız doğru olacaktır. Çünkü gerekli koşulların hepsini sağlıyorsunuz

5- Pazarın Nereye Gittiğini Anlamaya Çalışın: Kâhin olmanız mümkün değil. Pazarın nereye gittiğini anlamaya çalışmak için kâhin olmanıza da gerek yok zaten.

 Uzun dönemde iklim koşullarından devlet yasalarına kadar ürün satışınızı etkileyecek birçok şeyi göz önünde bulundurmalısınız.

Rakiplerinizin durumu ve pazarda daha fazla satış için yaptıkları hamleleri takip ederek ürününüzün geleceği hakkında bilgi sahibi olabilirsiniz.

Fiyatları Arttırma ve Düşürme Kararı

Kesinlikle her ürün için uygulanabilecek geçerli tek strateji yoktur. Ürün fiyatlarını belirlerken her ürünün üzerine maliyetleri aynı oranda ekleyerek fiyatlandırma yapmak sizi zor durumda bırakacaktır.

Ürün fiyatları aşağıdaki bazı faktörlere göre değişiklik gösterebilir.

  • Ürünün pazar tarafından kabul edilebilecek fiyatı ne kadar?
  • Şirketinize veya ürününüze ait Pazar algısı nasıl?
  • Rakiplerinizin satış fiyatları ne kadar?
  • Ürününüzün görünürlüğü ne durumda? Ürün satışınız ne kadar?
  • Ürünü satabileceğiniz satış hacmine yönelik tahminleriniz nasıl?

Bu faktörler ürün satış fiyatlarınızı arttırıp düşürmenize neden olabilir. Ancak her şeyden önce ürünlerinizin piyasada değer yaratıp yaratmadığından emin olmanız gerekmektedir.

Ayrıca sürekli olarak maliyetlerinizi değerlendirmeniz gerekmektedir. Ürünü doğru şekilde satabilmek için doğru satın alma stratejileri uygulamalısınız.

Ürünü alırken uygun fiyata almamanız istediğiniz fiyata ürünlerinizi satmanıza neden olabilir.

1- Fiyatları ne zaman ve nasıl yükseltmelisiniz: Ürünlerinizi müşterilere ulaştırmak ve denemelerini sağlamak için bazen uygun fiyatlarla satmaya çalışmalısınız.

Ancak bunu bedavaya yakın satmanız gelecekte daha fazla fiyata satmanıza engel olacağı gibi zarar etmenize de neden olacaktır.

İnsanlar indirimli ürünlere bayılırlar. Bunun için bazı günler indirime giderek daha fazla müşteri çekebilirsiniz.

2- Fiyatlandırma Stratejinizi yakından takip edin: Ürünleri doğru şekilde fiyatlandırmak için yapılması gereken en önemli şeylerden biri haftalık veya aylık olarak ürünleri değerlendirmektir.

Sürekli ürünleri değerlendirerek size kazandırdıkları parayı değerlendirmeli buna uygun fiyat politikası belirlemelisiniz.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>